Ennin kanssa oli sitten taas ihan toinen juttu. Ilta rutiinit oli jo aika pienestä saakka mutta kunnon unia ei oikein missään vaiheessa! Pidettiin Ennille ensimmäinen tassuttelu-unikoulu Ennin ollessa 7 kk ja hänen unensa noin tunnin mittaisia läpi yön. Tolloin lopetettiin yötissi ja H hoiti nukuttamiset illalla ja yöllä. Minä nukuin ensimmäiset yöt sohvalla ja vajaassa viikossa meidän yöheräilyt lyhenivät kahteen, mikä tolloin oli ihan riemuvoitto! Tärkeintä miusta unikoulun onnistumisessa oli se, että molemmat oli siihen valmistuneita - eteenkin äiti! Vaikka se kuinkan tuntuu keskellä yötä siltä, että ainoastaan äiti kelpaa, niin äidin pitää yritää pysytellä erossa ja neuvomatta! :D Helpommin sanottu kuin tehty!
Tässä vähän lainauksia vanhasta blogista jos teitä kiinnostaa;
" Nyt VIIMEIN aloitetaan Ennin unikoulu tosissaan kun H tulee kotiin ensi viikolla. Tarkoittaa siis että H laittaa Ennin nukkumaan ja mie nukun sohvalla. Neuvolan tädin mielestä ois ihan hyvä aloittaa näin. Yritän olla antamatta Ennille enää yötissiä vaan vasta aamulla. Mutta vielä pohditaan että mikä se aamu sitten on... 5-6? Kuhan nyt katsotaan miten lähtee käyntiin.
Mutta tässä pari lainausta eri sivuilta ( koko artikkelit löytyy linkeistä). Aiotaan toteuttaa yhdistelmä. Ilta rutiinit meillä on ollu jo pitkään samat niin niitä ei lähdetä muuttamaan mutta yöheräilyyn sitten käsi, silittely ja syli.
Toivotaan että toimii! Ja oon kyllä kuullut vaan positiivisiä tuloksia. :) Kuulemma ensimmäiset 4 yötä ois pahimpia ja sitten viikon jälkeen viimeistään pitäis mennä jo ihan hyvin. Raportoin sitten enemmän ens viikolla...
"Montrealin McGillsin yliopiston professori Klaus Minden kehittämä malli eroaa perinteisistä unikouluista korostaessaan unihäiriöisen vauvan aitoa tarvetta saada apua sisäisen tilansa säätelyyn. Siinä luodaan vahva rytmi päivään, jolloin vauvan kanssa ollaan paljon aktiivisessa vuorovaikutuksessa. Yöllä itkevää lasta ei jätetä yksin, vaan hänen luokseen mennään silloin, kun itku ei ole rauhoittumassa itsekseen (ei siis heti, kun vauva alkaa itkeskellä, jolloin hän saattaa vielä tyyntyä ilman apua). Yleensä vauvan luo menee isä (tai isän ollessa poissa, jotakin toista äidille läheistä aikuista, joka suostuu tähän rooliin), jotta äitiin liittyvä ehdollistunut muisto maidosta ei aktivoituisi. Hänelle on annettu ohje puhua vauvalle hiljaa ja rauhoittavasti ja laskemaan käsi tyynen vahvasti hänen päälleen. Iso painava käsi rauhoittaa useimmiten tilanteen.
Näin otetaan huomioon ihmisen stressikeskuksen suorat yhteydet tuntoaistiin, korostaen, että kosketus ja nimenomaan tasainen, melko voimakas ja tarvittaessa rytminen, riittävä kosketus selkään tyynnyttää paremmin kuin muu. Jos tämäkään ei auta, lapsi tyynnytetään sylissä rauhallisesti keinuttamalla, mutta hänet lasketaan heti hänen tyynnyttyään takaisin sänkyyn. Aistiärsytyksen määrä pyritään koko ajan pitämään mahdollisimman vähäisenä. Tämä merkitsee mm. sitä, ettei lapsen kanssa aleta seurustella. Jos vauva sitä tarvitsee, häntä voidaan imettää kerran yössä, vähäeleisesti, hämärässä huoneessa ja ilman stimuloivaa katsekosketusta. Yömaidosta pyritään puolen vuoden iässä eroon antamalla lapselle riittävä ateria illalla. Pelkästään äidinmaidolla olevat puolivuotiaat heräilevät nimittäin usein nälkään." Tämä lainaus HUS:in sivuilta
Tässä vielä perinteinen tassuhoito MLL:n sivuilta;
Mutta tässä pari lainausta eri sivuilta ( koko artikkelit löytyy linkeistä). Aiotaan toteuttaa yhdistelmä. Ilta rutiinit meillä on ollu jo pitkään samat niin niitä ei lähdetä muuttamaan mutta yöheräilyyn sitten käsi, silittely ja syli.
Toivotaan että toimii! Ja oon kyllä kuullut vaan positiivisiä tuloksia. :) Kuulemma ensimmäiset 4 yötä ois pahimpia ja sitten viikon jälkeen viimeistään pitäis mennä jo ihan hyvin. Raportoin sitten enemmän ens viikolla...
"Montrealin McGillsin yliopiston professori Klaus Minden kehittämä malli eroaa perinteisistä unikouluista korostaessaan unihäiriöisen vauvan aitoa tarvetta saada apua sisäisen tilansa säätelyyn. Siinä luodaan vahva rytmi päivään, jolloin vauvan kanssa ollaan paljon aktiivisessa vuorovaikutuksessa. Yöllä itkevää lasta ei jätetä yksin, vaan hänen luokseen mennään silloin, kun itku ei ole rauhoittumassa itsekseen (ei siis heti, kun vauva alkaa itkeskellä, jolloin hän saattaa vielä tyyntyä ilman apua). Yleensä vauvan luo menee isä (tai isän ollessa poissa, jotakin toista äidille läheistä aikuista, joka suostuu tähän rooliin), jotta äitiin liittyvä ehdollistunut muisto maidosta ei aktivoituisi. Hänelle on annettu ohje puhua vauvalle hiljaa ja rauhoittavasti ja laskemaan käsi tyynen vahvasti hänen päälleen. Iso painava käsi rauhoittaa useimmiten tilanteen.
Näin otetaan huomioon ihmisen stressikeskuksen suorat yhteydet tuntoaistiin, korostaen, että kosketus ja nimenomaan tasainen, melko voimakas ja tarvittaessa rytminen, riittävä kosketus selkään tyynnyttää paremmin kuin muu. Jos tämäkään ei auta, lapsi tyynnytetään sylissä rauhallisesti keinuttamalla, mutta hänet lasketaan heti hänen tyynnyttyään takaisin sänkyyn. Aistiärsytyksen määrä pyritään koko ajan pitämään mahdollisimman vähäisenä. Tämä merkitsee mm. sitä, ettei lapsen kanssa aleta seurustella. Jos vauva sitä tarvitsee, häntä voidaan imettää kerran yössä, vähäeleisesti, hämärässä huoneessa ja ilman stimuloivaa katsekosketusta. Yömaidosta pyritään puolen vuoden iässä eroon antamalla lapselle riittävä ateria illalla. Pelkästään äidinmaidolla olevat puolivuotiaat heräilevät nimittäin usein nälkään." Tämä lainaus HUS:in sivuilta
Tässä vielä perinteinen tassuhoito MLL:n sivuilta;
"Jos lapsella on vaikeuksia nukahtaa tai hän heräilee öisin, unikoulu kotona on turvallinen tapa yrittää muuttaa lapsen unitapoja. Kotiunikoulu sopii yli puolivuotiaiden lasten nukuttamiseen, jolloin lapsi jo pärjää yön ilman tiheää yösyömistä.
Kotiunikoulun tavoitteena on rauhoittaa lapsi nukahtamaan mahdollisimman vaivattomasti ilman työläitä konsteja.
Kotiunikoulun periaatteita ovat lapsen viesteihin vastaaminen, lapsen rauhoittaminen koskettamalla ja lapsen turvallisuuden tunteen kannalta merkityksettömien nukahtamistapojen välttäminen.
Lapsen rauhoittaminen nukkumaan mennessä tai lapsen herätessä yöllä
Kotiunikoulun tavoitteena on rauhoittaa lapsi nukahtamaan mahdollisimman vaivattomasti ilman työläitä konsteja.
Kotiunikoulun periaatteita ovat lapsen viesteihin vastaaminen, lapsen rauhoittaminen koskettamalla ja lapsen turvallisuuden tunteen kannalta merkityksettömien nukahtamistapojen välttäminen.
Lapsen rauhoittaminen nukkumaan mennessä tai lapsen herätessä yöllä
- Kun lapsi itkeskelee ennen nukahtamistaan tai yöllä herätessään, arvioi itkun sävystä, onko se kutsuvaa vai väsymyksestä kertovaa ja itsekseen vaimenevaa.
- Jos lapsen itku jatkuu tai voimistuu, mene lapsen luo ja laita kätesi tukevasti mutta lempeästi lapsen päälle. Pidä kättä paikoillaan, kunnes lapsi rauhoittuu, mutta ei niin kauan, että lapsi nukahtaa.
- Jos lapsen itku kiihtyy, sivele lasta tuntuvin, säännöllisin, rytmisin liikkein. Hartiat, selkä ja pakarat sopivat tähän hyvin.
- Jos lapsi ei edelleenkään rauhoitu, nosta hänet syliin ja pitele tukevasti pystyssä rintaasi vasten selkäpuolelta silittäen. Kun lapsi tyyntyy, laske hänet takaisin omaan sänkyyn, mutta pidä ”tassukontakti” vielä hetken.
- Ole itse rauhallinen ja kärsivällinen, koska lapsi reagoi hoivaajan olotilaan. Levänneemmän vanhemman on parempi hoitaa lapsen yöheräilyt.
- Hellyyskiintiön täyttyminen päivän aikana antaa pohjan hyville yöunille. Pidä lasta lähellä ja leiki leikkejä, jossa on paljon fyysistä läheisyyttä.
- Pyri siihen, että lapsi ei syö nukahtaessaan. Jos lapsi nukahtaa esim. imetyksen aikana, havahduta häntä lempeästi huomaamaan, että hänet siirretään omaan sänkyyn. Lapsen on yöllä herätessään tärkeätä huomata olevansa tutussa paikassa, siellä missä hän nukahti. Tuttu riepu, unilelu tai tutti auttaa lasta tyyntymään ja rauhoittumaan uneen.
- Lapsi voi aluksi reagoida uusiin nukahtamisjärjestelyihin kiihkeästi itkemällä, mutta hän kestää muutosten aiheuttaman harmin, kun vanhemmat ovat hänen saatavillaan ja auttavat sietämään uusia tapoja. Itku sylin turvassa ei vaaranna lapsen luottamusta vanhempiinsa.
- Säännöllinen päivärytmi on tärkeää myös kotiunikoulun onnistumisessa.
- Osa alle vuoden ikäisistä vauvoista voi tarvita vielä yhden yösyötön aamuyöllä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti